sprzedaż:(81) 528 92 95 | serwis: (81) 526 99 69 | mastermedia.allegro@gmail.com

Porady

Gdy laptop odmawia posłuszeństwa. Jak zdiagnozować i usunąć awarię?

Spełniają rolę narzędzia pracy, centrum rozrywek, przenośnego telewizora czy komunikatora umożliwiającego utrzymanie relacji z bliskimi nawet będąc na drugim końcu świata. Praktycznie niewyobrażany sobie życia bez laptopów, a każda awaria sprzętu wprawia nas w złość. Jest to jednak powszechny problem, bowiem zgodnie z badaniami, co trzeci komputer przenośny zostaje uszkodzony w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania. Niekiedy są to drobne usterki, które wymagają jedynie oczyszczenia wentylatorów, a kiedy indziej bardziej poważne awarie, przy których nie obędzie się bez profesjonalnego serwisu. Jakie są jednak najczęstsze kłopoty sprzętowe i jak zwalczać je na własną rękę?

1. Notebook się nie uruchamia, sprawdzamy kartę graficzną

Czarny ekran i brak reakcji laptopa na włączenie to jeden z najbardziej frustrujących problemów, który może być spowodowany przez uszkodzony kabel zasilający, kartę graficzną czy wadliwe gniazdo sieciowe. Aby określić, która sytuacja dotyczy naszego sprzętu, wciskamy przycisk Power i obserwujemy, co się dzieje – czy słychać odgłosy rozruchu dysku twardego, czy diody elektroluminescencyjne się zapalają i czy komputer nie jest podłączony do dodatkowych kabli, ekranów oraz stacji dokujących (jeśli tak, to należy je odłączyć i całkowicie ograniczyć ilość zbędnych bodźców, podzespołów). Normalne dźwięki to znak, że pora sprawdzić funkcjonalność i żywotność karty graficznej. Podłącz do notebooka oddzielny monitor - gdy ekran normalnie się uruchamia, sprawdź w Panelu Sterowania czy omyłkowo nie wyłączyłeś ekranu w opcjach. Niekiedy dochodzi także do spięć na złączach, chwiejnych styków, wtedy pomóc może zwykłe poruszanie klapą. Gorzej jeśli pomimo naszych starań ekran wciąż pozostaje czarny, wtedy należy sprawdzić baterię i zasilanie, a w najgorszym wypadku, zgłosić sprzęt do naprawy.

2. Bateria się nie ładuje, a komputer nie odpowiada

Uszkodzone akumulatory i kable sieciowe to kolejna bolączka. Wspomniany wcześniej czarny ekran może być wynikiem błędnego styku kabla z kartą sieciową. Można to sprawdzić poprzez zdjęcie obudowy – po lewej stronie znajdziemy przewód prowadzący do płyty głównej. Patrzymy czy wtyczka wpięta jest w gniazdo oraz czy nie uległa przerwaniu lub innemu uszkodzeniu. Gdy wszystko jest w porządku, nadchodzi pora na poddanie baterii testom, takim jak choćby przełożenie do innego laptopa, próba uruchomienia komputera z dodatkowym zasilaniem lub bez niego. Często problem leży w samym akumulatorze – przestaje się ładować na skutek zabrudzenia czy skorodowania. Spróbuj oczyścić baterię, styki oraz wentylatory za pomocą odkurzacza z niską mocą ssania, a także patyczków kosmetycznych. Gdy to zawodzi, sprawdź czy komputer ładuje się po wyłączeniu. Jeśli tak, to znak, że nasz kabel zasilający ma za małą moc i nie radzi sobie z jednoczesnym obsługiwaniem bieżącej pracy oraz dostarczaniem energii. Wtedy należy go wymienić. Częsta sytuacja to także spalona płyta główna, tutaj najlepiej sprawdzi się wymienienie jej na nową.

3. Samodzielne wyłączenie laptopa w trakcie pracy

Notebook sam się chroni, dlatego gdy procesor osiąga temperaturę powyżej 70 stopni C automatycznie się wyłącza. Taki system działa wtedy, gdy zawodzą wiatraki oraz układ chłodzenia.  Może to nastąpić na skutek kurzu, zabrudzeń czy też zniszczonych podzespołów. Na początek dobrze jest oczyścić komputer odkurzaczem oraz zainstalować program monitorujący temperaturę, taki jak choćby CoreTemp. Ustawiamy w nim pułap powyżej którego aplikacja ma wysyłać informacje alarmujące oraz określamy sposób postępowania w takiej sytuacji.

4. Laptop się zawiesza

Często wyskakujące komunikaty o stanie krytycznym czy ciągłe problemy z zawieszającym się komputerem mogą mieć wielorakie podłoże – przegrzanie procesora, błędne sterowniki, uszkodzone pliki systemowe, uszkodzenie pamięci RAM czy zepsuty dysk twardy. Należy wyeliminować poszczególne problemy i odpowiedzieć sobie na pytanie – czy w ciągu ostatnich dni wprowadzaliśmy jakieś zmiany, instalowaliśmy nowe sterowniki czy zmienialiśmy elementy hardware. W przypadku systemów Windows pamięć roboczą czy pliki systemowe możemy sprawdzić z poziomu konta administratora. Dla RAM wpisujemy w menu START komendę „md sched”, dla plików „cmd”, a następnie „sfc/SCANNOW”. Takie działanie pozwoli ustalić przyczyny oraz przedstawi raport diagnostyczny, który wskaże czy potrzebujemy przeinstalować system czy wymienić kartę pamięci.

Samodzielna naprawa czy serwis?

Wiele usterek z laptopem ma chwilowy wymiar, dotyczy prostych spięć czy wadliwych kabli. Dlatego przed oddaniem swojego komputera do serwisu, warto samodzielnie podjąć działania – sprawdzić działanie zasilacza, karty graficznej i głównej, oczyścić obudowę oraz styki wewnętrzne. Nawet jeżeli okaże się to niewystarczające, to taka wstępna diagnoza przyspieszy czas realizacji naprawy w salonie komputerowym, a także pomoże w określeniu ceny za przywrócenie sprzętu do pierwotnego stanu. Jest to szczególnie istotne, jeśli chcemy oszczędzić trochę pieniędzy – wyeliminowanie problemów z dyskiem twardym pozwoli na uniknięcie kosztów jego wymiany, a te są często zbliżone do wartości samego notebooka.